Bài tập thực hành môn Tiếng Anh Lớp 12 - Unit 1

docx 24 trang An Bình 03/09/2025 220
Bạn đang xem 20 trang mẫu của tài liệu "Bài tập thực hành môn Tiếng Anh Lớp 12 - Unit 1", để tải tài liệu gốc về máy hãy click vào nút Download ở trên.

File đính kèm:

  • docxbai_tap_thuc_hanh_mon_tieng_anh_lop_12_unit_1.docx

Nội dung text: Bài tập thực hành môn Tiếng Anh Lớp 12 - Unit 1

  1. TÀI LIỆU DẠY KHỐI 12 TRONG 2 TUẦN TRỰC TUYẾN Revision tenses: CHUYÊN ĐỀ 1 CÁC THÌ (TENSES) * PHẦN I: LÝ THUYẾT I.The Simple Present tense: 1) Cách thành lập: - Câu khẳng định: S + V(s/es); S + am/is/are - Câu phủ định: S + do/does + not + V; S + am/is/are + not - Câu hỏi: Do/Does + S + V ? Am/Is/Are + S ? 2) Cách dùng chính: Thì hiện tại đơn được dùng để diễn tả: 2.1 Một thói quen, một hành động được lặp đi lặp lại thường xuyên. Trong câu thường có các trạng từ: always, often, usually, sometimes, seldom, rarely, every day/week/month E.g: Mary often gets up early in the morning. 2.2 Một sự thật lúc nào cũng đúng, một chân lý. E.g: The sun rises in the east and sets in the west. 2.3 Một hành động trong tương lai đã được đưa vào chương trình,kế hoạch. E.g: The last train leaves at 4.45. II.The Present Continuous tense: 1) Cách thành lập: - Câu khẳng định S + am/is/are + V-ing - Câu phủ định S + am/is/are + not + V-ing - Câu hỏi: Am/Is/Are + S + V-ing ? 2) Cách dùng chính: Thì hiện tại tiếp diễn dùng để diễn tả:
  2. 2.1 Một hành động đang diễn ra ở hiện tại (trong lúc nói); sau câu mệnh lệnh, đề nghị. Trong câu thường có các trạng từ: now, right now, at the moment, at present, E.g: - What are you doing at the moment? - I’m writing a letter. - Be quiet! My mother is sleeping. - Look! The bus is coming. 2.2 Một hành động đã được lên kế hoạch thực hiện trong tương lai gần. E.g: - What are you doing tonight? - I am going to the cinema with my father. 2.3 Một hành động nhất thời không kéo dài lâu, thường dùng với today, this week, this month, these days, E.g: - What is your daughter doing these days? - She is studying English at the foreign language center. 3) Những động từ không được dùng ở thì HTTD: 3.1 Động từ chỉ giác quan: hear, see, smell, taste 3.2 Động từ chỉ tình cảm, cảm xúc: love, hate, like, feellike,fancy,dislike,detest,want,wish 3.3 Động từ chỉ trạng thái, sự liên hệ, sở hữu: look, seem, appear, have, own, belong to, need, 3.4 Động từ chỉ sinh hoạt trí tuệ: agree, understand, remember, know, III. The Present Perfect tense: 1) Cách thành lập: - Câu khẳng định S + have/has+ V3/ed - Câu phủ định S + have/has + not + V3/ed - Câu hỏi: Have/Has + S + V3/ed ? 2) Cách dùng chính: Thì HTHT dùng để diễn tả: 2.1 Một hành động xảy ra trong quá khứ không xác định rõ thời điểm. E.g: Have you had breakfast? – No, I haven’t. 2.2 Một hành động xảy ra trong quá khứ, còn kéo dài đến hiện tại. (Đi với since hoặc for) E.g: My friend Nam has lived in HCMC since 1998. 2.3 Một hành động vừa mới xảy ra hoặc xảy ra gần so với hiện tại. (Thường có: just, recently, lately )
  3. E.g: I have just finished my homework. 2.4 Trong cấu trúc: Be + the first/second time + S + have/has + V3/ed Be + the ss nhất + N + S + have/has + V3/ed E.g: This is the first time I have been to Paris. She is the most honest person I have ever met. 3) Các trạng từ thường dùng với thì HTHT: just (vừa mới), recently/lately (gần đây), ever (đã từng), never (chưa bao giờ), yet (chưa), already (rồi), since (từ khi – mốc thời gian), for (khoảng), so far/until now/up to now/up to the present (cho đến bây giờ), several times, for the last ten years IV. The Simple Past tense. 1) Cách thành lập: - Câu khẳng định S + V2/ed; S + was/were - Câu phủ định S + did + not + V; S + was/were + not - Câu hỏi Did + S + V ?; Was/Were + S ? 2) Cách dùng chính: Thì QKĐ dùng để diễn tả hành động đã xảy ra và hoàn tất trong quá khứ với thời gian được xác định rõ. Các trạng từ thường đi kèm: yesterday, ago, last week/month/year, in the past, in 1990, E.g: Uncle Ho passed away in 1969. V- Quá khứ tiếp diễn (Past Continuous): 1) Cách thành lập: - Câu khẳng định S + was/were + V-ing - Câu phủ định S + was/were + not + V-ing - Câu hỏi: Was/Were + S + V-ing 2) Cách dùng chính: Thì QKTD dùng để diễn tả: 2.1 Một hành động đang xảy ra vào một thời điểm xác định trong quá khứ. E.g: - She was studying her lesson at 7 last night. - What were you doing from 3pm to 6pm yesterday?
  4. - I was practising English at that time. 2.2 Một hành động đang xảy ra ở quá khứ (Were/Was + V-ing) thì có một hành động khác xen vào (V2/ed). E.g: - He was sleeping when I came. - While my mother was cooking dinner, the phone rang. 2.3 Hai hành động diễn ra song song cùng lúc trong quá khứ. E.g: - While I was doing my homework, my brother was playing video games. VI. The Past Perfect tense: 1) Cách thành lập: - Câu khẳng định S + had + V3/ed - Câu phủ định S + had+ not + V3/ed - Câu hỏi Had + S + V3/ed ? 2) Cách dùng chính: Thì QKHT dùng để diễn tả: 2.1 Một hành động xảy ra và hoàn tất trước một thời điểm hoặc một hành động khác trong quá khứ (hành động trước dùng HAD + V3/ed, hành động sau dùng V2/ed). E.g: - We had had dinner before eight o’clock last night. - Lan had learned English before she came to England. 2.2. Một hành động đã xảy ra nhưng chưa hoàn thành, tính đến một thời điểm nào đó trong quá khứ. E.g: - By the time I left that school, I had taught there for ten years. 3) Thì này thường được dùng với các từ, ngữ sau đây: * After, before, when, as, once E.g: - When I got to the station, the train had already left. * No sooner than (vừa mới thì) hoặc Hardly/Scarely when (vừa mới thì) E.g: - He had no sooner returned from abroad than he fell ill. ---> No sooner had he returned from abroad than he fell ill. * It was not until that (mãi cho tới mới ) hoặc Not until that (mãi cho tới mới ) Ex: It was not until I had met her that I understood the problem.
  5. ---> Not until I had met her did I understand the proble VII. The present perfect continuous tense 1. Cách sử dụng thì hiện tại hoàn thành tiếp diễn Thì hiện tại hoàn thành tiếp diễn sử dụng khi nào? Cùng tham khảo cách dùng hiện tại hoàn thành tiếp diễn và ví dụ cụ thể dưới đây nhé! • Thì hiện tại hoàn thành tiếp diễn diễn tả hành động bắt đầu ở quá khứ và còn đang tiếp tục ở hiện tại nhấn mạnh tính liên tục Ex: She has been waiting for you all day – Cô ấy đã đợi bạn cả ngày. They have been travelling since last October. – Họ đã đi du lịch từ cuối tháng 10. I’ve been decorating the house this summer. – Tôi đã đang trang trí nhà từ mùa hè. • Thì hiện tại hoàn thành tiếp diễn diễn tả hành động đã kết thúc trong quá khứ nhưng chúng ta quan tâm tới kết quả tới hiện tại Ex:She has been cooking since last night. – Cô ấy đã nấu ăn tối hôm qua. Someone’s been eating my cookies. – Ai đó đã ăn bánh cookies của tôi. Lưu ý: Thì hiện tại hoàn thành nhấn mạnh kết quả của hành động để lại ở hiện tại, thì hiện tại hoàn thành tiếp diễn nhấn mạnh sự tiếp diễn của hành động kéo dài từ quá khứ và còn tiếp tục đến hiện tại Ex:I have witten six letters since morning. – Tôi đã viết 6 bước thư từ sáng. I have been writing six letters since morning. – Tôi đã và vẫn đang viết 6 bước thư từ sáng. 2. Công thức thì hiện tại hoàn thành tiếp diễn VIII. The Future perfect continuous tense 1. cách sử dụng
  6. Thì tương lai hoàn thành tiếp diễn (Future perfect continuous tense) dùng để diễn tả một hành động, sự việc sẽ xảy ra và xảy ra liên tục trước một thời điểm nào đó trong tương lai. Ví dụ: I will have been working for this company for 19 years (Đến ngày 28 tháng Tư, tôi sẽ làm việc cho công ty này được 19 năm rồi) By November, we ‘ll been living in this house for 10 years 2. Cấu trúc thì tương lai hoàn thành tiếp diễn 2.1. Thể khẳng định Cấu trúc: S + will + have + been + V-ing Ví dụ: By the end of this year, James will have been working in National Bank for 5 years. Tính đến cuối năm nay, James sẽ làm việc cho ngân hàng quốc gia được 5 năm. • I will have been learning English by 8 p.m tomorrow Tôi sẽ đang học tiếng Anh trước 8 giờ tối mai. 2.2. Thể phủ định Cấu trúc: S + will not + have + been + V-ing Lưu ý: will not = won’t Ví dụ:They won’t have been living in Hanoi for 10 days by next week. Họ sẽ không sống ở Hà Nội được 10 ngày tính đến tuần sau. 2.3. Thể nghi vấn Câu hỏi Yes/No question Cấu trúc: Will + S (+ not) + have + been + V-ing + ? Trả lời: Yes, S + will. /No, S + won’t.
  7. Ví dụ: Will Mr. Smith have been teaching for 20 years when he retires? (Có phải ông Smith sẽ dạy học được 20 năm khi ông ấy về hưu không?) Yes, he will./ No, he won’t. • Will you have been staying here for 2 weeks by April 14th? (Có phải bạn sẽ ở đây được 2 tuần tính đến ngày 14 tháng 4 không?) UNIT 1. HOME LIFE [ĐỜI SỐNG GIA ĐÌNH] I. Vocabulary : - biologist /bai'ɔlədʒist/ (n): nhà sinh vật học - caring /ˈkeərɪŋ/(a): chu đáo - join hands /dʒɔɪn/ /hændz/: cùng nhau - leftover /ˈleftəʊvə(r)/(n): thức ăn thừa - secure /sɪˈkjʊə(r)/(a): an toàn - willing /ˈwɪlɪŋ/(to do some thing ) (a): sẵn sàng làm gì đó - supportive /səˈpɔːtɪv/(of) (a): ủng hộ - close-knit /ˌkləʊs ˈnɪt/(a): quan hệ khăng khít - nurse /nə:s/(n): nữ y tá - possible /'pɔsəbl/(a): có khả năng - lab /læb/(n): phòng thí nghiệm - shift /∫ift/ (n): ca, kíp - generally /ˈdʒenrəli/(adv): nói chung - household /ˈhaʊshəʊld/ (a): trong gia đình;(n): hộ gia đình - running /ˈrʌnɪŋ/(n): sự quản lý; (a): đang vận hành - responsibility /ri,spɔnsə'biləti/ (n): trách nhiệm - suitable /'su:təbl/ (a): thích hợp - rush /rʌ∫/(v): vội vã, đi gấp ;(n): sự vội vàng - by the time /baɪ/ /ðə/ /taɪm/: khi mà - however /haʊˈevə(r)/: tuy nhiên
  8. - dress /dres/ (v): mặc (quần áo) - eel soup /iːl/ /suːp/(n): súp lươn - garbage /'gɑ:bidʒ/(n): rác - secondary /ˈsekəndri/ (n): trung học - pressure /'pre∫ə(r)/ (n): sức ép, áp lực - attempt /ə'tempt/ (n): sự cố gắng;(v): cố gắng - mischievous /'mist∫ivəs/(a): tinh nghịch - obedient /ə'bi:djənt/(a): ngoan ngoãn ⟹ obedience /ə'bi:djəns/ (n): sự vâng lời - share/∫eə/ (v): chia sẻ;(n): cổ phiếu - discuss /dis'kʌs/ (v): thảo luận - frankly /ˈfræŋkli/(adv): thẳng thắn - solution/sə'lu:∫n/ (n): giải pháp - safe /seif/ (a): an toàn - base /beis/(v): dựa vào;(n): chân đế - well-behaved /ˌwel bɪˈheɪvd/ (a): cư xử có chừng mực, lễ phép - separately /'seprətli/ (adv): tách biệt nhau - relationship /ri'lei∫n∫ip/ (n): mối quan hệ - trick /trik/ (n): trò bịp bợm - annoying /əˈnɔɪɪŋ/ (a): làm khó chịu, tức giận - decision /di'siʒn/(n): sự giải quyết, quyết định - flight /flait/ (n): chuyến bay - sibship /'sib∫ip/ (n): anh chị em ruột - conclusion /kən'klu:ʒn/ (n): sự kết luận - assumed /ə'sju:md/ (a): làm ra vẻ ⟹ assume /ə'sju:m/ (v): cho rằng - driving test /ˈdraɪvɪŋ test/ (n): thi bằng lái xe - silence /ˈsaɪləns/ (n): sự im lặng
  9. - experiment /iks'periment/(n): cuộc thử nghiệm; (v): thí nghiệm - unexpectedly /,ʌniks'pektidli/ (adv): bất ngờ - raise /reɪz/ (v): đỡ dậy, nâng lên - provide /prə'vaid/(v): cung cấp - thoroughly /ˈθʌrəli/ (a): hoàn toàn - graduate /ˈɡrædʒuət/(n): người có bằng cấp - military /'militri/ (n): quân đội - thereafter /ˌðeərˈɑːftə(r)/ (adv): sau đó - overseas /,ouvə'si:z/ (a): nước ngoài - serve /sə:v/ (v): phục vụ - discharge /dis't∫ɑ:dʒ/ (n): sự dỡ hàng - upon/ə'pɔn/ (prep): nhờ vào - couple /'kʌpl/ (n): cặp đôi - settled/'setld/ (a): không thay đổi - overjoyed /,ouvə'dʒɔid/ (a): vui mừng khôn xiết - devote /di'vout/ (v): hiến dâng - phrase /freiz/(n): cụm từ - candidate /ˈkændɪdət/(n): người xin việc, ứng cử viên - conscience /'kɔn∫ns/(n): lương tâm - rebellion /ri'beljən/ (n): cuộc nổi loạn - gesture /'dʒest∫ə/ (v): làm điệu bộ - judge /'dʒʌdʒ/(v): xét xử;(n): quan toà - embark /im'bɑ:k/(v): tham gia - legacy /'legəsi/(n): gia tài - encourage /in'kʌridʒ/(v): khuyến khích - value/ˈvæljuː/ (n): giá trị - respect /rɪˈspekt/ (n): sự tôn trọng - rule /ru:l/ (n): luật lệ
  10. - definitely /'definitli/ (adv): dứt khoát - offer /ˈɒfə(r)/ (v): tặng - career /kə'riə/(n): sự nghiệp; (a): chuyên nghiệp - unconditional /,ʌnkən'di∫ənl/(a): tuyệt đối - divorce /di'vɔ:s/(v): ly dị - stepmother /ˈstepmʌðə(r)/ (n): mẹ kế - brief /briːf/(a): vắn tắt, ngắn gọn - marriage /ˈmærɪdʒ/(n): hôn nhân, lễ cưới - fatherhood /ˈfɑːðəhʊd/ (n): cương vị làm cha - consider /kən'sidə/ (v): nghĩ về ai/cái gì, cân nhắc, xem xét - privilege /'privəlidʒ/ (n): đặc quyền - entitlement /in'taitlmənt/ (n): quyền - worthy /ˈwɜːði/ (n): nhân vật quan trọng - opportunity /,ɔpə'tju:niti/ (n): cơ hội - memory /'meməri/ (n): trí nhớ, kỷ niệm - devoted /di'voutid/(a): dâng cho - appreciate /ə'pri:∫ieit/(v): đánh giá cao - underestimate /,ʌndər'estimeit/(v): đánh giá thấp - effort /'efət/ (n): sự cố gắng - recious /'pre∫əs/ (a): quý giá - cherish /'t∫eri∫/ (v): yêu thương - courage /'kʌridʒ/ (n): sự can đảm - possess /pə'zes/(v): có, sở hữu - wonder /'wʌndə/(v): ngạc nhiên; (n):điều kỳ diệu, kỳ quan THE PRONUNCIATION Of THE ENDINGS: -S/ES and -ED A. C¸ch ph¸t ©m ®u«i S/ES cña ®éng tõ ng«i thø ba sè Ýt, danh tõ sè nhiÒu  Đäc lµ /S/ nÕu sau tõ tËn cïng b»ng c¸c ©m nh­ /k/, /p/, /f// (-gh, -ph),/θ(-th),/t/. Plural nouns 3rd – singular verbs
  11. /p/ maps /mæps/ stops / stops/ /t/ cats / kæts / calculates /'kælkjuleits/ /f/ laughs / lɑ:fs / laughs / la:fs / /k/ books / buks / attacks / ə'tæks / /θ/ lengths / leηθs /  Đäc lµ /IZ/ sau c¸c tõ tËn cïng b»ng ©m /ks/ (-x), /∫/ (sh), /t∫/ (-ch), /s/ (-ss), /dʒ/ (-ge), /ʒ/ (ze), /z/ (-se, -z)). Plural nouns 3rd – singular verbs /s/ glasses misses /ks/ boxes mixes / ∫ / wishes washes /t∫/ churches matches /ʒ/ garages massages /dʒ/ pages stages /z/ bruises rises  Đäc lµ /Z/ sau c¸c tõ tËn cïng b»ng c¸c phô ©m cßn l¹i, vµ tÊt c¶ c¸c nguyªn ©m. Plural nouns 3rd – singular verbs /b/ cubs robs /v/ caves lives /d/ beds reads /g/ eggs digs /l/ hills fills /m/ rooms comes /n/ pens learns /η/ rings brings /ou/ potatoes goes /ei/ days plays /e / hairs wears Exercise: Choose the underlined words has pronouced differntly from the others. 1. A. neighbors B. friends C. relatives D. photographs 2. A. snacks B. follows C. titles D. writers 3. A. streets B. phones C. books D. makes 4. A. cities B. satellites C. series D. workers 5. A. develops B. takes C. laughs D. volumes 6. A. explains B. wakes C. phones D. names 7. A. phones B. streets C. books D. makes 8. A. proofs B. regions C. lifts D. rocks 9. A. involves B. believes C. suggests D. steals 10. A. serves B. blocks C. banks D. tourists B. C¸ch ph¸t ©m ®u«i ED cña ®éng tõ cã quy t¾c.  Đäc lµ /id/ sau tõ tËn cïng b»ng ©m /d/ hoÆc /t/. need – needed decide – decided want – wanted start – started  Đäc lµ /t/ sau tõ tËn cïng b»ng ©m /k/, /p/, /f/ (-gh,-ph), /s/, /∫/ (-sh), /t∫/ (-ch), /θ/ (-th), /ks/ (-x) wash – washed book – booked stop – stopped watch – watched fax – faxed....  Đäc lµ /d/ sau tõ tËn cïng b»ng c¸c ©m cßn l¹i. play – played plan – planned offer – offered bathe – bathed call – called borrow – borrowed
  12. *Notes: * C¸c tÝnh tõ tËn cïng b»ng ED th× ®u«i ED còng ®­îc ph¸t ©m nh­ c¸ch ph¸t ©m cña ®éng tõ cã quy t¾c. Tuy nhiªn, mét sè tÝnh tõ cæ tËn cïng b»ng -ed, hoÆc mét sè tr¹ng tõ tËn cïng b»ng -edly, th× -ed ®­îc ph¸t ©m lµ /id/. Adjectives: /id/ naked : kháa th©n crooked : cong, o»n ragged : nhµu, cò wretched : khèn khæ rugged : gå ghÒ learned : uyªn b¸c Adverbs: /id/ deservedly : xøng ®¸ng supposedly: cho lµ markedly : mét c¸ch râ rµng, ®¸ng chó ý allegedly : cho r»ng Exercise: Choose the underlined words has pronouced differntly from the others. 11. A. invited B. attended C. celebrated D. displayed 12. A. removed B. washed C. hoped D. missed 13. A. knocked B. naked C. stopped D. called 14. A. looked B. laughed C. moved D. stepped 15. A. wanted B. parked C. stopped D. watched 16. A. laughed B. passed C. suggested D. placed 17. A. believed B. prepared C. involved D. liked 18. A. lifted B. lasted C. happened D. decided 19. A. practiced B. ranged C. washed D. touched 20. A. collected B. changed C. formed D. viewed UNIT 1_ HOME LIFE PRACTICE TEST Read the passage carefully and then choose the item A, B, C or D that best answers the question about the passage: The nuclear family, consisting of a mother, father and their children, may be more an American ideal than an American reality. Of course, the so-called traditional American family was always more varied than we has been led to believe, reflecting the very different racial, ethnic, class and religious customs among different American groups. The most recent government statistics reveal that only about one third of all current American Families fit the traditional mold and another third consists of married couples who either have no children or have none still living at home. Of the final one third, about 20 percent of the total number of American households are single people, usually women over sixty – five years of age. A small percentage, about 3 percent of the total, consist of unmarried people who choose to live together; and the rest, about 7 percent are single, usually divorced parents, with at least one child. Today, these varied family types are typical, and therefore, normal. Apparently, many Americans are achieving supportive relationship in family forms other than the traditional one. 1. With what topic is the passage mainly concerned? A. The traditional American family B. The nuclear family
  13. C. The current American family D. The ideal family 2. The writer implies that ______________ . A. there have always been a wide variety of family arrangement in the United Sates. B. racial, ethnic, and religions groups have preserved the traditional family structure. C. the ideal American family is the best structure. D. fewer married couples are having children. 3. The word “ current” in line 5 could best be replaced by which of the following? A. typical B. present C. perfect D. traditional 4. According to the passage, married couples whose children have grown or who have no children represent ______________ . A. 1/3 percent of households B. 20 percent of households C. 7 percent of households D. 3 percent of households 5. Who generally constitutes a one – person household? A. A single man in his twenties B. An elderly man C. A single woman in her late sixties D. A divorced woman. Mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following sentences 6. My mother works _______a nurse in a big hospital. She examines the patients. A. for B. at C. in D. as 7. My family is the base from which we can go into the world with _______. A. confide B. confidence C. confident D. confiding 8. My mother is a _______woman. She does all the household chores to make us more comfortable. A. caring B. careless C. harmful D. boring 9. In my family, both my parents _______to give us a nice house and a happy home. A. join hands B. get out C. shake hands D. deal with 10. Mark enjoys having fun by causing trouble. He’s very _______ boy A. stubborn B. spoiled C. mischievous D. bright 11. After a day of hard work, Dad was feeling very __________ and tired. A. stressed B. stress C. stressing D. stressful 12. My father ________ to the Golf Club for the past 25 years. A. was belonging B. has belonged C. has been belonged D. has belonging 13. He ________ for twenty years before he retired last year. A. had been teaching B. has taught C. was teaching D. has been teaching 14. After I __________ from college, I __________ as a teacher. A. had graduated / work B. had graduated / worked C. graduated / worked D. graduate / work 15. I am so happy to hear from Mary because I haven’t seen her ________ last year. A. for B. on C. since D. later 16. My sister __________ trouble with her motorbike now, so she has to take the bus to work. A. have B. was having C. is having D. had
  14. 17. She went to the market without ___________ anything. A. buy B. buying C. asking D. to be asked 18. _________ any letters from him lately? A. Do you receive B. Have you received C. Are you receiving D. Had you received 19. “What’s on television tonight?” – “_______” A. It’s very interesting B. I’d like to go to the cinema C. We should buy a new TV set D. A documentary at 9.30 20. “Would you like a cup of tea?” _ “ _________” A. Yes, I do B. Yes, please C. I’m sorry D. It’s my pleasure Mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the word which is stressed differently from the rest. 21. A. hospital B. mischievous C. supportive D. suitable 22. A. afternoon B. whenever C. obedient D. solution Mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the word whose underlined part is pronounced differently from that of the rest in each of the following questions 23. A. neighbors B. friends C. relatives D. photographs 24. A. shift B. mischievous C. confident D. biologist UNIT 2: CULTURAL DIVERSITY VOCABULARY 1. culture (n) /'kʌlt∫ə/ văn hóa 2. cultural (adj) /ˈkʌltʃərəl/ thuộc văn hóa 3. precede (v) /pri:'si:d/ đến trước, đi trước 4. to confide in sb (v) kən'faid tin tưởng, giao phó 5. partnership (n) /'pɑ:tnə∫ip sự cộng tác 6. determine (v) /di'tə:min/ quyết định, xác định 7. determination (n) /dɪˌtɜːmɪˈneɪʃn/ sự xác định 8. sacrifice (v) /'sækrifais/ hy sinh 9. oblige (v) /ə'blaidʒ/ bắt buộc, cưỡng bách 10. diversity (n) /dai'və:siti/ tính đa dạng 11. factor (n) /'fæktə/ nhân tố
  15. 12. to approve (v) /ə'pru:v/ chấp thuận 13. approval (n) /əˈpruːvl/ sự chấp thuận 14. tradition (n) /trə'di∫n/ truyền thống 15. traditional (adj) /trəˈdɪʃənə/ theo truyền thống 16. traditionally (adv) /trəˈdɪʃənəli/ truyền thống 17. to marry (v) /'mæri/ kết hôn, lấy vợ, lấy chồng 18. marriage (n) /'mæridʒ/ hôn nhân 19. to believe in (v) /bɪˈliːv/ tin vào 20. romantic (adj) /rəʊˈmæntɪk/ lãng mạn 21. to be attracted to (v) /əˈtrækt/ bị thu hút 22. attractiveness (n) /əˈtræktɪvnəs/ sự thu hút 23. to fall in love with phải lòng ai 24. On the other hand mặt khác 25. contractual (adj) /kən'træktjuəl/ thỏa thuận 26. bride (n) /braid/ cô dâu 27. groom (n) /grum/ chú rể 28. to be supposed (v) /səˈpəʊzd/ được cho là 29. survey (n) /'sə:vei/ cuộc điều tra 30. surveyor (n) /səˈveɪə(r)/ nhân viên điều tra 31. to conduct (v) /'kɔndʌkt/ tiến hành 32. respone = answer (n) /ri'spɔns/ câu trả lời 33. key value (n) /kiː ˈvæljuː/ giá trị cơ bản
  16. 34. concerned (adj) /kənˈsɜːnd/ quan tâm 35. to maintain (v) /mein'tein/ giữ, duy trì 36. to reject (v) /'ri:dʒekt/ khước từ, từ bỏ 37. trust (n) /trʌst/ tin cậy 38. record (n) /'rekɔ:d/ sổ sách ghi chép. Phiên âm Định nghĩa 1. point of view (n) /pɔɪnt əv vjuː/ quan điểm 2. generation (n) /,dʒenə'rei∫n/ thế hệ 3. to be based on (v) /beɪst/ dựa vào 4. to hold hands (v) /həʊld hænd/ nắm tay 5. in public (n) /'pʌblik/ giữa công chúng, công khai 6. roof (n) ruːf/ mái nhà 7. old-age (adj) già 8. nursing home (n) /ˈnɜːsɪŋ həʊm/ viện dưỡng lão 9. to lead an independent (v) /liːd ən ˌɪndɪˈpendənt laɪf/ sống cuộc sống tự lập 10. typical (adj) /'tipikl/ điển hình 11. feature (n) /'fi:t∫ə/ nét đặc biệt, nét đặc trưng 12. corresponding (adj) /,kɔris'pɔndiη/ tương ứng 13. income (n) /'iηkʌm/ thu nhập 14. to greet (v) /gri:t/ chào hỏi 15. greeting (n) /ˈɡriːtɪŋ/ lời chào hỏi 16. groceries (n) /'grousəriz/ hàng tạp phẩm
  17. Từ mới Phiên âm Định nghĩa 1. altar (n) /'ɔ:ltə/ bàn thờ 2. banquet (n) /'bæηkwit/ buổi tiệc, yến tiệc 3. wedding banquet (n) /ˈwedɪŋ 'bæηkwit/ tiệc cưới 4. ceremony (n) /'seriməni/ nghi lễ 5. wedding ceremony (n) /ˈwedɪŋ 'seriməni/ hôn lễ 6. wedding day (n) /ˈwedɪŋ deɪ/ ngày cưới 7. wedding ring (n) /ˈwedɪŋ rɪŋ/ nhẫn cưới 8. wedding card (n) /ˈwedɪŋ kɑːd/ thiệp mờ đám cưới 9. the couple (n) cặp vợ chồng 10. to be wrapped (v) được gói 11. tray (n) /trei/ cái khay 12. to be charge of sb/sth: đảm trách, phụ trách 13. Master of ceremonies (MC) chủ lễ, người dẫn chương trình 14. ancestor (n) /'ænsistə/ tổ tiên 15. to ask their ancestors' (v) xin phép ông bà permission 16. to be/get married to sb (v) lấy ai 17. to exchange (v) /ɪksˈtʃeɪndʒ/ trao đổi
  18. 18. reception (n) /ri'sep∫n/ tiệc chiêu đãi 19. in return (v) /rɪˈtɜːn/ để đền đáp lại, để trả lại 20. envelope (n) /in'veləp/ phong bì 21. to contain (v) /kənˈteɪn/ chứa đựng 22. the newly wedded couples những cặp vợ chồng mới cưới 23. blessing (n) /'blesiη/ lời cầu chúc mới Phiên âm Định nghĩa 1. wildlife (n) /ˈwaɪldlaɪf/ động vật hoang dã 2. to photograph (v) /'foutəgrɑ:f/ chụp hình 3. photograph = photo (n) /'foutəgrɑ:f/ bức ảnh 4. photographer (n) /fəˈtɒɡrəfə(r)/ người chụp ảnh 5. photography (n) /fəˈtɒɡrəfi/ thuật chụp ảnh,nghề nhiếp ảnh 6. prize (n) /praiz/ giải thưởng 7. rhino (n) /'rainou/ con tê giác 8. to attract (v) /əˈtrækt/ theo dõi, theo dấu vết 9. to complain to sb about sth (v) /kəmˈpleɪn/ than phiền 10. upstairs (adv) /ˌʌpˈsteəz/ ở tầng trên 11. neighbour (n) /ˈneɪbə(r)/ người hàng xóm, người láng giềng 12. to turn down (v) /tɜːn daʊn/ vặn nhỏ
  19. 13. to fail the exam (v) /feɪl ðə ɪɡˈzæm/ thi rớt, trượt 14. grateful (adj) /'greiful/ biết ơn PRACTICE TEST Choose the word whose main stress syllable is put differently. 1. A. maintain B. attitude C. determine D. develop 2. A. brilliant B. different C. secretary D. attractive Choose the word whose underlined part is pronounced differently from that of the rest. 3. A. bride B. fridge C. bridge D. driven 4. A. booked B. pushed C. caused D. matched Choose the word or phrase (A, B, C or D) that best completes each sentence. 5. All of the students are _______ to pass the entrance examination in order to attend the university. A. obsessed B. obliged C. obtained D. observed 6. It is important to have someone that you can __________in. A. talk B. speak C. confide D. know 7. Most adjectives can be used to __________a noun. A. precede B. advance C. occur D. stand 8. Which of the following sentences has the correct word order? A. She walks usually past my house in the morning. B. She in the morning walks usually past my house. C. She usually walks past my house in the morning. D. She walks usually in the morning past my house. 9. I'm very tired now because __________ more than 800 kilometers today. A. I'm driving B. I've driven C. I drive D. I've been driving 10.I do not think there is a real ____ between men and women at home as well as in society. A. attitude B. value C. measurement D. equality 11.The more ________ and positive you look, the better you will feel. A. confide B. confident C. confidently D. confidence 12.Professor Smith was very interested in the diversity of cultures all over the world. A. variety B. changes C. conservation D. difference 13.A woman can never have a happy married life without ________ her husband. A. demanding B. agreeing C. determining D. trusting 14.Our relatives __________ meet us at the station this evening. A. are being B. are going to C. go to D. will be to 15.He __________for that company for five months when it went bankrupt. A. has been worked B. has worked C. had been working D. was working 16.At this time next week, all of the students __________for their examinations.
  20. A. will be sat B. have been sitting C. have sat D. will be sitting 17.Rachel is good at badminton. She__________ every game. A. wins B. winning C. have won D. is able win 18.-"Let's have a pizza." -"__________" A. Not again B. It doesn't matter C. It’s a good idea D. Not really 19.She prefers carnations __________roses. In fact, she dislikes roses. A. to B. from C. over D. than 20.He can't go out because he __________his work. A. doesn't finish B. hasn't finished C. didn't finish D. hadn't finished 21.I saw him hiding something in a __________bag. A. plastic small black B. small plastic black C. black small plastic D. small black plastic 22.If Tan Son Nhat Airport __________clear of fog we'll land there. A. is B. was C. will be D. could be 23.If she had known how awful this job was going to be, she __________it. A. would accept B. wouldn't accept C. wouldn't have accepted D. would have accepted 24.I'll see you __________. A. at the moment B. in an hour C. last night D. usually 25.Carol is excited __________her new job. A. for starting B. to starting C. about starting D. for start Choose the underlined part in each sentence that should be corrected. 26.She will study (A) English at RMIT these days. 27.She’s at her best (A) when she will make (B) such a big (C) decision (D). 28.We were spending (A) our next (B) vacation in (C) London next week (D). 29.Robert has arrived (A) at (B) our school tomorrow morning on (C) the 10:30 train (D). 30.Alan took (A) a photograph of Sarah (B) while she stared (C) at the vast river (D). Choose the option (A, B, C or D) that best completes each of the following sentences. If you invite an American friend to join you to have dinner in a restaurant, phone the restaurant first to find out if you need a reservation to avoid a long wait for a table. To make a reservation, just give your name, the number of people in your group, and the time you plan to arrive. When you invite someone to dinner, you should be prepared to pay the bill and reach for it when it arrives. However, if your companion insists on paying his or her share, do not get into argument about it. Some people prefer to pay their own way so that they do not feel indebted, and those feelings should be respected. In most American restaurants, the waiter or waitress’s tip is not added to the bill. If the service was adequate, it is customary to leave a tip equal to about 15% of the bill. In expensive restaurants, leave a bit more. 31. When you invite an American friend to have dinner in a restaurant, what should you do?