Đề cương ôn tập học kì I môn Tiếng Anh 10 - Tuần 15

doc 31 trang An Bình 04/09/2025 40
Bạn đang xem 20 trang mẫu của tài liệu "Đề cương ôn tập học kì I môn Tiếng Anh 10 - Tuần 15", để tải tài liệu gốc về máy hãy click vào nút Download ở trên.

File đính kèm:

  • docde_cuong_on_tap_hoc_ki_i_mon_tieng_anh_10_tuan_15.doc

Nội dung text: Đề cương ôn tập học kì I môn Tiếng Anh 10 - Tuần 15

  1. Tổng hợp từ vựng, ngữ pháp tiếng Anh 10 _ HỌC KỲ I UNIT 1: A DAY IN THE LIFE OF 1. – daily routine /ˈdeɪli ruːˈtiːn/ (n): thĩi quen hằng ngày, cơng việc hằng ngày 2. – bank(n) [bỉηk] : bờ 3. – boil (v) /bɔil]: luộc, đun sơi(nước) 4. – plough(v) /plau]: cày( ruộng) 5. – harrow(v) /‘hỉrou]: bừa(ruộng) 6. – plot of land(exp): thửa ruộng 7. – fellow peasant(exp): bạn nơng dân 8. – lead(v) /led]: dẫn, dắt(trâu) 9. – buffalo(n) /‘bʌfəlou]: con trâu 10. – field(n) /fi:ld]:đồng ruộng, cánh đồng 11. – pump(v) /pʌmp/: bơm(nước) 12. – chat(v) /t∫ỉt/=talk in a friendly way: nĩi chuyện phím, tán gẫu 13. – crop(n) /krɔp/: vụ, mùa 14. – do the transplanting(exp) /trỉns’plɑ:ntin/: cấy( lúa) 15. – be contented with(exp) /kən’tentid/=be satisfied with(exp)/‘sỉtisfaid/: hàilịng 16. – go off =ring(v): reo leo, reng len( chuơng) 17. – get ready /get ‘redi/= prepare(v) /pri’peə/: chuẩn bị 18. – be disappointed with(exp) /disə’pɔint/: thất vọng 19. – be interested in(exp) /‘intristid/ : thích thú, quan tâm 20. – local tobacco: /‘loukəl tə’bỉkou/ : thuốc lào 21. – alarm(n) /ə’lɑ:m/ =alarm clock: đồng hồ báo thức 22. – break(n) /breik/: sự nghỉ 23. – take an hour’s rest: nghỉ ngơi 1 tiếng 24. – take a short rest(exp): nghỉ ngơi ngắn (take-took-taken) 25. – neighbor(n) /‘neibə/: người láng giềng 26. – go and see(exp)=visit(v) /‘vizit/: viếng thăm 27. – occupation(n) /,ɒkjʊ’pei∫n/= job(n) /dʒɔb/: nghề nghiệp, cơng việc. GRAMMAR PRESENT SIMPLE, PAST SIMPLE HIỆN TẠI ĐƠN, QUÁ KHỨ ĐƠN ♦ Hiện tại đơn (Present Simple) Dùng để diễn đạt một hành động mang tính thường xuyên (regular action), theo thĩi quen (habitual action) hoặc hành động lặp đi lặp lại cĩ tính qui luật. Vd: I walk to school every day. Khi chia động từ ở thời này, đối với ngơi thứ nhất (I), thứ hai (you) và thứ 3 số nhiều (they) động từ khơng phải chia, sử dụng động từ nguyên thể khơng cĩ to như ở ví dụ nêu trên. Đối với ngơi thứ 3 số ít (he, she, it), phải cĩ "s" ở sau động từ và âm đĩ phải được đọc lên: Vd: He walks. She watches TV. Thường dùng thời hiện tại thường với một số các phĩ từ chỉ thời gian như today, present day, nowadays,... và với các phĩ từ chỉ tần suất như: always, sometimes, often, every + thời gian ... Simple present thường khơng dùng để diễn đạt hành động đang xảy ra ở thời điểm hiện tại (now), ngoại trừ với các động từ thể hiện trạng thái (stative verb) như sau:
  2. know understand have believe hate need hear love appear see like seem smell want taste wish sound own Lưu ý: Các từ trong danh sách trên thường cũng khơng bao giờ xuất hiện trong thời tiếp diễn (hiện tại tiếp diễn, quá khứ tiếp diễn...). Một số ví dụ khác về thời hiện tại thường: They understand the problem now. (stative verb) He always swims in the evening. (habitual action) We want to leave now. (stative verb) The coffee tastes delicious. (stative verb) Your cough sounds bad. (stative verb) I walk to school every day. (habitual action) ♦ Quá khứ đơn (Past Simple) Dùng để diễn đạt một hành động đã xảy ra dứt điểm tại một thời gian xác định trong quá khứ (khơng cịn diễn ra hoặc ảnh hưởng tới hiện tại). Thời điểm trong câu được xác định rõ rệt bằng một số các phĩ từ chỉ thời gian như: yesterday, at that moment, last week, ... He went to Spain last year. Bob bought a new bicycle yesterday. Maria did her homework last night. Mark washed the dishes after dinner. We drove to the grocery store this afternoon. George cooked dinner for his family Saturday night. UNIT 2: SCHOOL TALKS 1. – international(a) :thuộc về quốc tế 2. – semester(n) : học kỳ 3. – flat(n) : căn hộ 4. – narrow(a) : chật chội 5. – occasion(n) : dịp 6. – corner shop : cửa hàng ở gĩc phố 7. – stuck(a): bị tắt, bị kẹt 8. – occupation(n) : nghề nghiệp 9. – attitude(n) : thái độ 10. – opinion(n) : ý kiến 11. – profession(n) :nghề nghiệp 12. – marvellous(a) :kỳ lạ, kỳ diệu 13. – nervous(a) : lo lắng 14. – awful(a) : dễ sợ, khủng khiếp 15. – improve(v) : cải thiện, cải tiến 16. – headache(n) : đau đầu 17. – consider(v) : xem xét 18. – backache(n) : đau lưng 19. – threaten(v) : sợ hãi 20. – toothache(n) : đau răng 21. – situation(n) : tình huống, hồn cảnh
  3. GRAMMAR GERUND - TO INFINITIVE ĐỘNG DANH TỪ - ĐỘNG TỪ NGUYÊN MẪU ♦ Loại 1: Động từ nguyên thể làm tân ngữ (to + verb) Bảng dưới đây là những động từ địi hỏi tân ngữ sau nĩ là một động từ nguyên thể khác. agree desire hope plan strive attempt expect intend prepare tend claim fail learn pretend want decide forget need refuse wish demand hesitate offer seem ♦ Loại 2: Động từ Verb-ing dùng làm tân ngữ Bảng dưới đây là những động từ địi hỏi tân ngữ theo sau nĩ phải là một Verb-ing admit enjoy suggest appreciate finish consider avoid miss mind can't help postpone recall delay practice risk deny quit repeat resist resume resent ♦ Bảng dưới đây là những động từ mà tân ngữ sau nĩ cĩ thể là một động từ nguyên thể hoặc một verb-ing mà ngữ nghĩa khơng thay đổi. begin continue hate love start can't stand dread like prefer try ♦ Động từ đứng sau giới từ Tất cả các động từ đứng ngay sau giới từ đều phải ở dạng V-ing. ♦ Verb + preposition + verb-ing Sau đây là bảng các động từ cĩ giới từ theo sau, vì vậy các động từ khác đi sau động từ này phải dùng ở dạng verb-ing. Verb + prepositions + V-ing approve of give up rely on worry about be better of insist on succeed in object to count on keep on think about look forward to depend on put off think of confess to ♦ Adjective + preposition + verb-ing: Adjective + prepositions + V-ing accustomed to intent on capable of successful in afraid of interested in fond of tired of Vd: Mitch is afraid of getting married now. We are accustomed to sleeping late on weekends. I am fond of dancing. We are interested in seeing this film. ♦ Noun + preposition + verb-ing: Noun + prepositions + V-ing choice of intention of possibility of excuse for method for reason for Vd: There is no reason for leaving this early. George has no excuse for droping out of school.
  4. There is a possibility of acquiring this property at a good price. He has developed a method for evaluating this problem. ♦ Các trường hợp khác: Trong các trường hợp khác, động từ đi sau giới từ cũng phải ở dạng verb-ing. Vd: After leaving the party, he drove home. He should have stayed in New York instead of moving to Maine. ♦ Động từ đi sau tính từ: Nĩi chung, nếu động từ đi ngay sau tính từ (khơng cĩ giới từ) thì được dùng ở dạng nguyên thể. Những tính từ đĩ bao gồm. anxious eager pleased usual boring easy prepared common dangerous good ready difficult hard strange able Vd: It is dangerous to drive in this weather. Mike is anxious to see his family. We are ready to leave now. It is difficult to pass this test. UNIT 3: PEOPLE’S BACKGROUND 1. – training(n) /‘treiniη/: đào tạo 2. – general education: /‘dʒenərəl ,edju:’kei∫n/: giáo dục phổ thơng 3. – strong-willed(a) /‘strɔη’wild/: ý chí mạnh mẽ 4. – ambitious(a) /ỉm’bi∫əs/ khát vọng lớn 5. – intelligent(a) /in’telidʒənt/:thơng minh 6. – brilliant(a): /‘briljənt/: sáng láng 7. – humane(a) /hju:’mein/: nhân đạo 8. – mature(a) /mə’tjuə/: chín chắn, trưởng thành 9. – harbour(v)/‘hɑ:bə/:nuơi dưỡng(trong tâm trí) 10. – background(n) /‘bỉkgraund/: bối cảnh 11. – career(n) /kə’riə/ :sự nghiệp 12. – abroad(adv) /ə’brɔ:d/: nước ngịai 13. – appearance(n) /ə’piərəns/: vẻ bên ngịai 14. – private tutor(n) /‘praivit ‘tju:tə/ :gia sư 15. – interrupt(v) /,intə’rʌpt/: gián đọan 16. – primary school: trường tiểu học(từ lớp 1-5) 17. – realise(v) /‘riəlaiz/: thực hiện 18. – secondary school(n): Trường trung học(từ lớp6-12) 19. – schoolwork(n): cơng việc ở trường 20. – a degree /di’gri:/ in Physics: bằng cử nhân ngành vật Lý 21. – favorite(a) /‘feivərit/: ưa thích 22. – with flying/‘flaiiη/ colours: xuất sắc,hạng ưu 23. – foreign /‘fɔrin/ language: mơn ngọai ngữ 24. – from then on: từ đĩ trở đi 25. – a PhD /,pi: eit∫ ‘di:/ : bằng tiến sĩ
  5. 26. – tragic(a) /‘trỉdʒik/: bi thảm 27. – take(v) /teik/ up: tiếp nhận 28. – office worker(n)/‘ɔfis ‘wə:k/nhân viên văn phịng 29. – obtain(v): /əb’tein/ giành được, nhận 30. – professor(n): /prə’fesə/ giáo sư 31. – education(n): /,edju:’kei∫n/ sự giáo dục 32. – to be awarded /ə,wɔ:’did/: được trao giải 33. – determine(v) /di’tə:min/: xác định 34. – experience(n) /iks’piəriəns/: điều đã trải qua 35. – ease(v) /i:z/: giảm nhẹ, vơi bớt 36. – founding(n) /‘faundliη/: sự thành lập 37. – humanitarian(a) /hju:,mỉni’teəriən/: nhân đạo 38. – C.V(n): bản sơ yếu lí lịch 39. – attend(v) /ə’tend/: tham dự, cĩ mặt 40. – previous(a) /‘pri:viəs/: trước đây 41. – tourist guide(n): hướng dẫn viên du lịch 42. – telephonist(n) /ti’lefənist/: ng ười trực điện thoại 43. – cue(n) /kju:/: gợi ý 44. – travel agency(n) /‘trỉvl’eidʒənsi/: văn phịng du lịch 45. – unemployed (a) /,ʌnim’plɔid/ thất nghiệp GRAMMAR PAST PERFECT TENSE THÌ QUÁ KHỨ HỒN THÀNH Cách dùng: + Một hành động xảy ra trước một hành động khác trong quá khứ, trong câu thường cĩ cĩ 2 hành động. + Một trạng thái đã tồn tại một thời gian trong quá khứ nhưng đã chấm dứt trước hiện tại. Ex: John had lived in New York for ten years before he moved to VN. Cấu trúc: Thể khẳng định: Chủ ngữ + had + p.p + . . . Ex: She had loved him before she met him. Thể phủ định: Chủ ngữ + had not (hadn't) + p.p + . . . Ex: I hadn't learned English before 2000. Thể nghi vấn: Had + chủ ngữ + p.p + . . .? Yes, chủ ngữ + had. No, chủ ngữ + hadn't. Ex: Had you learned English before you moved to Ha Noi? Yes, I had. Note: + Thì quá khứ hồn thành khơng thể đứng một mình nĩ, nĩ phải luơn đi kèm với một mốc thời gian trong quá khứ hoặc một mệnh đề chia ở quá khứ. + Cĩ 2 dạng tiêu biểu với "before" và "after" Dạng 1: với before
  6. Before + S + V(quá khứ đơn), S + V(quá khứ hồn thành) (Trước khi làm gì đĩ, ai đĩ đã làm gì) Ex: Before I went to bed, I had taken a bath. Dạng 2: với after After + S + V(quá khứ hồn thành), S + V(quá khứ đơn) (Sau khi làm gì đĩ, ai đĩ làm gì tiếp) Ex: After I had finished my homework, I watched TV. UNIT 4: SPECIAL EDUCATION 1. – list(n) /list/: danh sách 2. – blind (n) /blaind/: mù 3. – deaf (n) /def/: điếc 4. – mute (n) /mju:t/: câm 5. – alphabet (n) /‘ỉlfəbit/: bảng chữ cái 6. – work out (v) /wə:k, aut/ : tìm ra 7. – message (n) /‘mesidʒ/: thơng điệp 8. – doubt (n) /daut/: sự nghi ngờ 9. – special (a) /‘spe∫l/: đặc biệt 10. – disabled (a) /dis’eibld/: tàn tật 11. – dumb (a) /dʌm/: câm 12. – mentally (adv) /‘mentəli/: về mặt tinh thần 13. – retarded (a) /ri’tɑ:did/: chậm phát triển 14. – prevent sb from doing sth (exp.) : ngăn cản ai làm gì 15. – proper (a) /‘prɔpə/ : thích đáng 16. – schooling (n) /‘sku:liη/ : sự giáo dục ở nhà trường 17. – opposition (n) /,ɔpə’zi∫n/: sự phản đối 18. – gradually (adv) /‘grỉdʒuəli/: từ từ 19. – arrive (v) /ə’raiv/: đến 20. – make great efforts to do sth /greit , ‘efət/ (exp.): nỗ lực rất nhiều để làm gì 21. – time – comsuming (a) /‘taim kən’sju:miη/ : tốn thời gian 22. – raise (v) /reiz/: nâng, giơ 23. – open up ( v) /‘oupən, ʌp/: mở ra 24. – demonstration (n) /,deməns’trei∫n/ : sự biểu hiện 25. – add (v) /ỉd/: cộng 26. – subtract (v) /səb’trỉkt/: trừ 27. – be proud /praud/ of sth (exp.) : tự hào về điều gì đĩ 28. – be different /‘difrənt/ from sth (exp): khơng giống cái gì 29. – Braille (n) /breil/: hệ thống chữ nổi cho người mù 30. – infer sth to sth (exp.) /in’fə:/ : suy ra 31. – protest (v) /‘proutest/: phản đối GRAMMAR THE + ADJECTIVES THE + TÍNH TỪ Cách dùng:
  7. The + adjectives(giới từ): giới thiệu + Trong tiếng Anh, chúng ta cĩ thể dùng "the" cộng một tính từ để giới thiệu 1 tầng lớp người. Ex: the rich người giàu the poor người nghèo the injured người bị thương the young người trẻ the unemployed người thất nghiệp the homeless người vơ gia cư the deaf người điếc the sick người ốm . . . . . . . . + Cụm kết hợp này sẽ được dùng như một danh từ (làm chủ ngữ hoặc tân ngữ) Ex: After the train crash, the injured were taken to the serveral local hospitals. We need to find home for the homeless. WHICH Cách dùng: Trong tiếng Anh, khi kết hợp 2 mệnh đề, chúng ta cĩ thể dùng từ nối "which" để thay thế nghĩa cả mệnh đề đứng trước. Cơng thức: S1 + V1, which S2 + V2 Ex: She failed the exam. This suprised us. ⇒ She failed the exam, which suprised us. Giải thích: Trong câu kết hợp trên, từ "which" đã được thay thế cho ý nghĩ cả mệnh đề đứng trước nĩ. ("She failed the exam" = "which") Our car has broken down. This means we can't go away tomorrow. ⇒ Our car has broken down, which means we can't go away tomorrow. Mary didn't come to the party. This made her boyfriend sad. ⇒ Mary didn't come to the party, which made her boyfriend sad. My mother gave me a T-shirt for my birthday. This made me happy for a whole day. ⇒ My mother gave me a T-shirt for my birthday, which made me happy for a whole day. Our flight was delayed. This meant we had to wait for hours at the airport. ⇒ Our flight was delayed, which meant we had to wait for hours at the airport. USED TO ĐÃ TỪNG Cách dùng: "used to" + V(nguyên thể): dùng để diễn tra một thĩi quen, một hành động trong quá khứ nhưng giờ khơng cịn làm nữa. Ex: I used to play footbal when I was a child. Cấu trúc: Thể khẳng định S + used to + V(nguyên thể) + O. Ex: She used to work in a shop. (but now she works in a bank) Thể phủ định S + didn't (did not) + use to + V(nguyên thể) + O. Ex: He didn't use to watch a lot of TV when he was young.
  8. Thể nghi vấn Did + S + use to + V(nguyên thể)? Yes, S did. / No, S didn't. Ex: Did he use to play football when he was at university? No, he didn't. UNIT 5. TECHNOLOGY AND YOU 1. illustration (n) /,iləs’trei∫n/: ví dụ minh họa 2. central processing /‘prousesiη/ unit (CPU) (n): thiết bị xử lí trung tâm 3. keyboard (n) /‘ki:bɔ:d/: bàn phím 4. visual display unit (VDU) (n)/‘vi∫uəl, dis’plei, ‘ju:nit/: thiết bị hiển thị 5. computer screen /skri:n/ (n): màn hình máy tính 6. floppy /‘flɔpi/ disk (n): đĩa mềm 7. speaker (n) /‘spi:kə/: loa 8. scenic (a) /‘si:nik/ : thuộc cảnh vật 9. scenic beauty /‘bju:ti/ (n): danh lam thắng cảnh 10. miraculous (a) /mi’rỉkjuləs/: kì lạ 11. device (n) /di’vais/: thiết bị 12. appropriate (a) /ə’proupriət/: thích hợp 13. hardware (n) /‘hɑ:dweə/: phần cứng 14. software (n) /‘sɔftweə/: phần mềm 15. be capable of doing (sth)(exp.): cĩ khả năng làm (cái gì) 16. calculate (v) /‘kỉlkjuleit/: tính tĩan 17. speed up (v) /‘spi:d’ʌp/: tăng tốc 18. calculation (n) /,kỉlkju’lei∫n/: sự tính tĩan, phép tính 19. multiply (n) /‘mʌltiplai/: nhân 20. divide (v) /di’vaid/: chia 21. with lightning speed /‘laitniη, spi:d/ (exp.): với tốc độ chớp nhĩang 22. perfect (a) /‘pə:fikt/: hịan thiện 23. accuracy (n) /‘ỉkjurəsi/: độ chính xác 24. electronic (a) /,ilek’trɔnik/: thuộc về điện tử 25. storage (n) /‘stɔ:ridʒ/: sự lưu giữ 26. data (n) /‘deitə/: dữ liệu 27. magical (a) /‘mỉdʒikəl/: kì diệu 28. typewriter (n) /‘taip,raitə/: máy đánh chữ 29. memo (n) /‘memou/: bản ghi nhớ 30. communicator (n) /kə’mju:nikeitə/: người/ vật truyền tin 31. interact (v) /,intər’ỉkt/: tiếp xúc 32. entertainment (n) /,entə’teinmənt/: sự giải trí 33. link (v) /liηk/: kết nối 34. act on (v) /ỉkt, ɔn/: ảnh hưởng 35. mysterious (a) /mis’tiəriəs/: bí ẩn 36. physical (a) /‘fizikl/: thuộc về vật chất 37. invention (n) /in’ven∫n/: sự phát minh 38. provide (v) /prə’vaid/: cung cấp
  9. 39. personal (a) /‘pə:sənl/: cá nhân 40. material (n) /mə’tiəriəl/: tài liệu 41. search for (v) /sə:t∫, fɔ:/: tìm kiếm 42. scholarship (n) /‘skɔlə∫ip/: học bổng 43. surf /sə:f/ on the net (exp.): lang thang trên mạng 44. effective (a) /i’fektiv/: hiệu quả 45. capable (a) /‘keipəbl/: cĩ năng lực, giỏi 46. transmit (v) /trỉnz’mit/: truyền 47. distance (n) /‘distəns/: khỏang cách 48. participant (n) /pɑ:’tisipənt/: người tham gia 49. foreign language (n) /‘fɔrin, ‘lỉηgwidʒ/: ngọai ngữ 50. instruction (n) /in’strʌk∫n/: lời chỉ dẫn GRAMMAR PRESENT PERFECT TENSE THÌ HIỆN TẠI HỒN THÀNH Cách dùng: ♦ Diễn tả những hành động xảy ra trong quá khứ nhưng khơng xác định được thời gian. Ex: I have lost my wallet. ♦ Diễn tả những hành động đã xảy ra trong quá khứ, kéo dài đến hiện tại hoặc tương lai. Ex: I have learned English for 4 years. Note: + Trong HTHT thường cĩ các từ / cụm từ chỉ thời gian: since + mốc thời gian: kể từ khi (since 2000) for + khoảng thời gian: được bao lâu rồi (for 3 years) up to now / up to present: cho đến bây giờ lately: gần đây the last + khoảng thời gian: . . . gần đây (the last 10 years) ♦ Diễn tả hành động vừa xảy ra. Ex: I have just cleaned the floor. Note: + Trong câu với cách dùng này thường cĩ trạng từ chỉ thời gian "just, already, recently" đứng sau have/has và "yet" ở cuối câu phủ định, nghi vấn. Ex: Have you ever seen that film yet? ♦ Diễn tả hành động đã xảy ra nhiều lần trong quá khứ nhưng vẫn cĩ thể xảy ra ở tương lai. Ex: I have been to Ha Noi three times. Note: + Trong câu với cách dùng này thường xuất hiện trạng từ: ever (đã từng), once (1 lần), twice (2 lần), số đếm + time. . . (three times - 3 lần. . .) Cơng thức: * Thể khẳng định I / You / We / They + have + p.p+ . . . He / She / It + has + p.p + . . . Ex: I have had 3 tasks since last week. Note: + P.P: quá khứ phân từ
  10. + Quá khứ phân từ cĩ 2 dạng: Cĩ quy tắc: thêm đuơi -ed sau động từ. Bất quy tắc: tra cột 3 (bảng động từ bất quy tắc) * Thể phủ định S + have / has + not (haven't / hasn't) + p.p + . . . Ex: I haven't cleaned the floor yet. * Thể nghi vấn Have / Has + S + p.p + . . .? Yes, S have / has. No, S haven't / hasn't. Ex: Has he come yet? No, he hasn't. PRESENT PERFECT PASSIVE THÌ HIỆN TẠI HỒN THÀNH BỊ ĐỘNG Cơng thức: Thể chủ động I / You / We / They + have + p.p + tân ngữ He / She / It + has + p.p + tân ngữ + Khi chuyển sang câu bị động ta làm các bước như sau: Bước 1: Xác định tân ngữ của câu chủ động. Bước 2: Chuyển tân ngữ câu chủ động sang làm chủ ngữ câu bị động. Bước 3: Xác định chủ ngữ là số ít hay nhiều rồi chọn have / has. Bước 4: Thêm "been + P II" sau have / has. Bước 5: Chuyển chủ ngữ câu chủ động xuống sau by để nhấn mạnh chủ thể (agent) của hành động. Ex: I have read three books this week. Bước 1: "Three books" là tân ngữ. Bước 2: Chuyển tân ngữ xuống làm chủ ngữ câu bị động. Bước 3: "Three books" là số nhiều nên ta chọn have. Bước 4: Thêm "been read" sau have. Bước 5: Đổi "I" thành "me" và đặt sau by của câu bị động. ⇒ Three books have read this week by me. Ex: We have built a new road in the village. ⇒ A new road has been built in the village. They have shown more than 50 films in Ha Noi since June. ⇒ More than 50 films have been shown in Ha Noi since June. Minh and Hoa have played chess for hours. ⇒ Chess has been played for hours by Minh and Hoa. Đại từ quan hệ who, which, that 2.1. Who “Who” được sử dụng khi tiền ngữ chỉ về người và làm chủ từ của mệnh đề tính từ. Ví dụ: The boy who went along with me last night is my younger brother. 2.2. Which “Which” được sử dụng khi tiền ngữ là từ khơng chỉ về người, cĩ thể làm chủ từ hoặc túc từ của mệnh đề tính từ. Ví dụ: Tech lovers around the globe are heading to the new version of iPad Pro which was released yesterday. 2.3. That
  11. “That” được sử dụng khi tiền ngữ là từ chỉ về người, hay vật, và cĩ thể làm chủ từ hoặc túc từ. Ví dụ: The topic that is drawing much social concern is air pollution. UNIT 6. AN EXCURSION 1. lotus (n) /‘loutəs/: hoa sen 2. wonder (n) /‘wʌndə/: kỳ quan 3. excursion (n) /iks’kə:∫n/: chuyến tham quan, du ngoạn 4. pine (n) /pain/: cây thơng 5. forest (n) /‘fɔrist/: rừng 6. come to an end : kết thúc 7. have a day off /ɔ:f/ : cĩ một ngày nghỉ 8. occasion (n) /ə’keiʒn/: dịp 9. cave (n) /keiv/: động 10. formation (n) /fɔ:’mei∫n/: hình thành, kiến tạo 11. besides (adv) /bi’saidz/ : bên cạnh đĩ, với lại 12. instead (adv) /in’sted/: thay vào đĩ 13. sunshine (n) /‘sʌn∫ain/: ánh nắng ( mặt trời) 14. get someone’s permission /pə’mi∫n/: xin phép ai đĩ 15. stay the night away from home : ở xa nhà một đêm 16. persuade (v) /pə’sweid/: thuyết phục 17. destination (n) /,desti’nei∫n/: điểm đến 18. prefer (v) /pri’fə:(r)/ sth to sth else : thích một điều gì hơn một điều gì khác. 19. anxious (a) /‘ỉηk∫əs/: nơn nĩng 20. boat /bout/trip/: chuyến đi bằng tàu thủy 21. plenty /‘plenti/ of : nhiều 22. suitable (a) /‘su:təbl/ for sb : phù hợp với ai đĩ 23. impressive (a) /im’presiv/: hùng vĩ, gợi cảm 24. glorious (a) /‘glɔ:riəs/: rực rỡ 25. spacious (a) /‘spei∫əs/ :rỗng rãi 26. bring (v) along /ə’lɔη/ : mang theo 27. delicious (a) /di’li∫əs/: ngon lành 28. sleep /sli:p/ (v) soundly : ngủ say 29. peaceful (a) /‘pi:sfl/: yên tĩnh GRAMMAR BE GOING TO / PRESENT CONTINOUS TENSE WITH A FUTURE MEANING Cách dùng: ♦ Thì hiện tại tiếp diễn + Diễn tả ý tương lai - sắp xếp, dự tính: + Chủ yếu dùng hình thức hiện tại tiếp diễn để nĩi nên sự sắp xếp cá nhân hay các kế hoạch cố định, đặc biệt khi cĩ thời gian, địa điểm cụ thể. Ex: We're having a party this Sunday.
  12. + Dùng thì HTTD với các trạng từ di chuyển, diễn tả sự việc mới bắt đầu. Ex: I'm popping out to the post office. Back in a mintue. ♦ to be going to + V1 + Diễn tả kế hoạch, dự tính thường mang ý nghĩa nhấn mạnh rằng nĩ đã được thơng qua. Ex: Our family is going to visit frandmother in this month. + Dự đốn tương lai trên cơ sở hiện tại, những sự việc nằm ngồi khả năng của con người. Ex: Look at the sky. It's going to rain soon. / Look out! We're going to crash. UNIT 7. THE MASS MEDIA 1. – mass /mỉs/(n) : số nhiều 2. – medium /‘mi:diəm/ (s.n) :phương tiện truyền thơng 3. + media /‘mi:diə/ (pl.n) : 4. – mass media (n) : phương tiện thơng tin đại chúng 5. – culture (n)/‘kʌlt∫ə/: văn hĩa 6. – education (n) /,edju’kei∫n/: sự giáo dục 7. – comment (n) : /‘kɔment/: lời bình luận 8. – comedy (n)/‘kɔmidi/ : hài kịch 9. – cartoon (n) /ka:’tu:n/: hoạt hình 10. – provide (v)/prə’vaid/: cung cấp 11. – orally (adv) /‘ɔ:rəli/: bằng lời, bằng miệng 12. – aurally (adv)/‘ɔ:rəli/: bằng tai 13. – visually (adv)/‘viʒuəli/: bắng mắt 14. – Deliver (v) /di’livə/: phát biểu, bày tỏ 15. – feature (n)/‘fi:t∫ə/: điểm đặc trưng 16. – distinctive (a) /dis’tiηktiv/: đặc biệt 17. – in common/‘kɔmən/: chung 18. – advantage (n)/əd’vantidʒ/ : sự thuận lợi 19. – disadvantage (n) /,disəd’va:ntidʒ/: điều bất lợi 20. – memorable (a)/‘memərəbl/: đáng ghi nhớ 21. – present (v) /‘preznt/: trình bày 22. – effective (a)/‘ifektiv/ : hữu hiệu 23. – entertain (v) /,entə’tein/: giải trí 24. – enjoyable (a) /in’dʒɔiəbl/:vui thích 25. – increase (v) /in’kri:s/: tăng thêm 26. – popularity (n)/,pɔpju’lỉrəti/: sự phổ biễn 27. – aware ( + of ) (a) /ə’weə/: nhận thấy 28. – global (a)/‘gləubl/: tồn cầu 29. – responsibility (n)/ris,pɔnsə’biləti/: trách nhiệm 30. – passive (a) /‘pỉsiv/: thụ động 31. – brain (n)/brein/ : não 32. – encourage (v) /in’kʌridʒ/: khuyến khích 33. – violent (a)/‘vaiələnt/: hung tợn, bạo lực 34. – interfere (v)/,intə’fiə/: can thiệp vào, xen vào 35. – communication (n)/kə,mju:ni’kei∫n/: sự thơng tin 36. – destroy (v) /dis’trɔi/: phá hủy
  13. 37. – cancel (v)/‘kỉnsəl/ : hủy bỏ 38. – manage (v) /‘mỉnidʒ/: trơng nom , quản lý 39. – shortage (n) /‘∫ɔ:tidʒ/: sự thiếu hụt GRAMMAR BECAUSE OF (+ N / V_ing) = BECAUSE (+ S + V ): Bởi vì Chỉ lí do IN SPITE OF / DESPIE (+ N/ V_ing) = THOUGH / ALTHOUGH / EVEN THOUGH (+ S + V): Mặc dù Chỉ sự nhượng bộ Cách dùng: ♦ "Because of" là một giới từ kép, được dùng trước danh từ, V-ing, đại từ để chỉ nguyên nhân của sự việc, hành động. Ex: I pass the exam because of your help. = I pass the exam because you help me. Because of his hurt leg, he couldn’t walk fast. = Because his leg was hurt, he couldn’t walk fast. ♦ "In spite of" / Despite: dùng như một giới từ, đứng trước danh từ hoặc V-ing để chỉ sự tương phản cho một hành động. Ex: We went out in spite of/despite the rain. In spite of his painful leg, he still plays football. Note: + "In spite of + N" = "Although, though, even though + mệnh đề" đều được dịch là "mặc dù". Ex: I went out in spite of the rain. I went out although it rained. In spite of / Desipte the rain, the soccers are playing well. In spite of / Despite being lied, he still loves her. ♦ "In spite of" và "Because of" trái nghĩa nhau. Ex: She passed the exam in spite of her teacher. (Cơ ấy đỗ kì thi mặc dù giáo viên của cơ ấy khơng tốt) She passed the exam because of her teacher. (Cơ ấy đỗ kì thi vì giáo viên của cơ ấy tốt) UNIT 8. THE STORY OF MY VILLAGE 1. crop (n) /krɔp/: vụ mùa 2. produce (v) /prə’dju:s/: làm , sản xuất 3. harvest (v) /‘hɑ:vist/: thu họach 4. rice field (n) /‘rais’fi:ld/: cánh đồng lúa 5. make ends meet (v): kiếm đủ tiền để sống 6. to be in need of (a) : thiếu cái gì 7. straw (n) /strɔ:/: rơm 8. mud (n) /mʌd/: bùn 9. brick (n) /brik/: gạch 10. shortage (n) /‘∫ɔ:tidʒ/: túng thiếu 11. manage /‘mỉnidʒ/ (v) to do sth : giải quyết , xoay sở. 12. villager (n) /‘vilidʒə/: dân làng 13. technical high school (n): trường trung học kĩ thuật 14. result in (v) /ri’zʌlt/: đưa đến, dẫn đến. 15. introduce (v) /,intrə’dju:s/: giới thiệu 16. farming method (n) /fɑ:miη, ‘meθəd/: phương pháp canh tác 17. bumper crop (n): mùa màng bội thu 18. cash crop (n) /‘kỉ∫krɒp/: vụ mùa trồng để bán
  14. 19. export (v) /‘ekspɔ:t/: xuất khẩu 20. thanks to (conj.): nhờ vào 21. knowledge (n) /‘nɔlidʒ/: kiến thức 22. bring home /briη, houm/: mang về 23. lifestyle (n) /laifstail/: lối sống 24. better (v) /‘betə/: cải thiện, làm cho tốt hơn. 25. science (n) /‘saiəns/ : khoa học 26. medical centre (n) /‘medikl,’sentə/: trung tâm y tế 27. muddy (a) /‘mʌdi/: lầy lội 28. flooded (a) /flʌded/: bị ngập lụt 29. cart (v) /kɑ:t/: chở bằng xe bị, chở bằng xe ngựa kéo. 30. loads /‘loudz/ of (n): nhiều 31. enclose (v) /in’klouz/: gửi kèm 32. go straight /streit/ ahead (exp.): đi thẳng về phía trước GRAMMAR 1. REPORTED SPEECH CÂU TƯỜNG THUẬT - CÂU GIÁN TIẾP ♦ Động từ giới thiệu: + Cĩ 2 động từ giới thiệu cơ bản: "say" và "tell". say + (that) + 1 mệnh đề Ex: "The test is so difficult," he said. ⇒ He said the test was so difficult. tell + thường cĩ một tân ngữ chỉ người theo sau + 1 mệnh đề Ex: "I can't hang on these paintings" John told Mary. ⇒ John told Mary that he couldn't hang on those paintings. ♦ Các trường hợp thay đổi: + Thì của động từ: cĩ 2 trường hợp TH1: nếu động từ giới thiệu (say, tell) ở HTĐ thì ta giữ nguyên thì trong câu trực tiếp. Ex: "I'm going to get maried" he says. ⇒ He says that he is going to get married. TH2: Nếu động từ giới thiệu (say, tell) ở QK thì ta lùi thì của câu trực tiếp. HTĐ ⇒ QKĐ HTTD ⇒ QKTD HTHT ⇒ QKHT QKĐ ⇒ QKHT QKTD ⇒ QKHTTD QKHT ⇒ QKHT TLĐ ⇒ TLĐ trong QK (will would) TLTD ⇒ TLTD trong QK (will be + Ving would be + Ving) Modal V ⇒ Modal V trong QK (can could ; may might; must had to) Ex: "I had an important meeting last Friday," said Tom. ⇒ Tom said that he had had an important meeting the previous Friday. "Mr. Shibao has been New York for 3 weeks," said his secretary. ⇒ His secretary said that Mr Shibao had been New York for 3 weeks. "I will write the letter for you," Nga said.
  15. ⇒ Nga said that she would write the letter for me. "Pete was playing video game with Tim," said the baby sister. ⇒ The baby sister said that Pete had been playing video game with Tim. + Các từ chỉ thời gian và khơng gian: cũng được thay đổi sao cho phù hợp. Now ⇒ Then Today ⇒ That day Yesterday ⇒ The day before The day before yesterday ⇒ Two days before Tomorrow ⇒ The next/ the following day The day after tomorrow ⇒ In two days' time Next + Time ⇒ The following + Time Last + Time ⇒ The previous + Time Time + ago ⇒ Time + before This, these ⇒ That, those Here⇒ there Ex: "I am going to visit Hue this June," said Hoa. ⇒ Hoa told me that she was going to visit Hue that June. "This building was built 10 years ago," said Tuan. ⇒ Tuan said that the / that building had been built 10 years before. + Các đại từ nhân xưng, tính từ sở hữu, đại từ sở hữu: cũng được đổi để phù hợp với nghĩa của câu gián tiếp. Ex: Jimmy said: "I am so tired now." ⇒ Jimmy said that he was so tired then. "You can do everything if you try your best," said my Mom. My Mom told me that I could do everything if I tried my best. 2. CONDITIONAL SENTENCE TYPE I Khái Câu điều kiện loại I cịn được gọi là câu điều kiện cĩ thực ở hiện tại hoặc tương lai. niệm If + S + V(s/eS), S + will/can/may/must + V-inf Cơng Ví dụ: If you come into my garden, my dog will bite you. thức If it rains tomorrow, I'll take the car. If I drink too much coffee, I can't sleep at night. Cách Sử dụng câu điều kiện loại I để đặt ra một điều kiện cĩ thể thực hiện được trong hiện tại hay dùng tương lai và nêu kết quả cĩ thể xảy ra. ĐỀ LUYỆN TẬP KIỂM TRA CUỐI HỌC KỲ I, NĂM HỌC 2021-2022
  16. TIẾNG ANH 10 (Hệ 7 năm) ĐỀ SỐ 1 Choose the word whose underlined part is pronounced differently from that of the others. 1. A. type B. physics C. fly D. why 2. A. slow B. town C. crowd D. how Choose the word whose stress pattern is different from that of others. 3. A. provide B. listen C. receive D. believe 4. A. passenger B. chemistry C. biology D. holiday Choose the best answer to complete each of the sentences 5. One who is unable to use a part of his/her body properly is called __________ person A. dumb B. deaf C. disabled D. retarded 6. Mr. Lam goes to work on foot once a week. It means he ____ walks to work. A. never B. sometimes C. often D. usually 7. We've recently studied the___________of stones in the kidneys. A. building B. formation C. structure D. block 8. He did finally come with us, although it took a long time to________him. A. believe B. permit C. persuade D. take 9. Hoi An Ancient Town is a popular___________people who love old architecture. A. destination B. arrival C. department D. visitation 10. His pronunciation causes me many ___________. A. difficult B. difficulty C. difficultly D. difficulties 11. They gave a clear_________________of their intentions. A. demonstration B. demonstrate C. demonstrative D. demonstrating 12. I haven’t met him _____________a long time. A. before B. since C. ago D. for 13. Most of the children come ___________ large and poor families. A. from B. for C. in D. by 14. The secretary______________ I talked to didn't know where the meeting was. A. whichB. whoC. whomD. they 15. We ___________ each other since we graduated from university. A. haven’t met B. didn’t meet C. hasn’t met D. hadn’t met 16. The dress _____________ by her. A. has just been made B. has made C. had made D. have been made 17. She studied extremely hard _____________her difficulties. A. because B. in spite of C. although D. because of 18. There are a lot black clouds in the sky. It _____________ A. are going raining B. will be raining C. is going to rain D. was going to rain Choose the word(s) that is CLOSEST in meaning to the underlined part. 19. A computer consists of hardware and software. A. physical part B. programs C. keyboard D. screen 20. The children’s passion for taking pictures has helped them escape their sorrow. A. joy B. happiness C. sadness D. pride Choose the word(s) that is OPPOSITE in meaning to the underlined part. 21. I’m pleased to hear that you have decided to come here for the holiday. A. contented B. disappointed C. satisfied D. anxious 22. They introduced new farming methods, which resulted in bumper crops. A. good B. bad C. normal D. excellent Choose the underlined part that needs correcting. 23. Rick said that he can’t help me because he had too much to do. A B C D 24. My family will go to the beach for our holiday if we had enough money. A B C D Choose the best answer to complete each the exchanges
  17. 25. A: “What do you think of helping the disabled in our community?”B: “_______” A. I don’t think so. B. I don’t have much time. C. I think it’s very meaningful. D. You are welcome. 26. A: “Would you like to go somewhere for a drink?” B: “___________” A. That’s great. B. Yes, I am. C. I don’t think so. D. Yes, I am afraid I can’t. Read the passage and choose the best answer for each of the following spaces. Lan and her classmates are going to make a .(27) excursion when they have some days off after the first term. They are going to visit some caves near Huong Pagoda. They (28) to see with their own eyes what they (29) in their geography lessons recently and relax after their hard work as well. They have planned their trip .(30) . For Lan, the only problem is getting her parents’ permission. She will try (31) them so that she will be able to join her classmates for the excursion. 27.A. two days B. two-day C. two day D. two-days 28. A. want B. mind C. enjoy D. miss 29.A. has learned B. learned C. are learning D. have learned 30.A. careful B. careless C. carefully D. carelessness 31.A. persuading B. to persuade C. to object D. objecting Read the passage carefully and choose the best answer. The first school for blind, deaf and mute children in the Tibet Antonomous Region celebrated its first anniversary on Friday. The school is built in the eastern suburb of Lhasa, capital of Tibet, and is designed to hold 200 students. It covers 20.000 square meters. The school curriculum includes Braille and sign language training, Tibetan, mathematics, writing, ethics training, physical education, arts, handicrafts, speech and walking courses. At the celebration, the audience was touched by a silent song expressed by the students with sign language. Baiba Toinzhub, a 10-year-old blind child, can speak fluent Chinese and is good at singing and dancing. He told the visitors that life in the boarding school was comfortable. 32. What type of students attend the school? A. Children who are mentally retarded B. Children who don’t live in the Tibet Antonomous Region C. Children who can not see, hear or speak D. Children who are visually impaired. 33. The school is located in .. A. the capital of Mexico B. the southern of Tibet C. the suburb of Lhasa, capital of Tibet D. 20.000 square meters 34. The school is .. A. able to hold 200 students B. the second boarding school in Tibet C. designed to hold 2000 students D. 200.000 square meters in area 35. Which subject is taught in the school? A. Foreign languages B. Braille C. Computers D. Physics 36. Which of the following is NOT true? A. The school covers 200.000 square meters. B. The first school for blind, deaf and mute children in Tibet celebrated its first anniversary. C. Life in the boarding school is comfortable D. Baiba Toinzhub can sing and dance very well. Choose the sentence that is CLOSEST in meaning to the given one 37. They have planted many trees along the street to my school. A. Many trees along the streets to my school need planting. B. Many trees along the street to my school have been cut down. C. Many trees have been planted along the street to my school. D. Many trees haven’t been planted along the streets to my school. 38. Hurry up or you will be late for school. A. If you don’t hurry up, you will be late for school. B. If you don’t hurry up, you won’t be late for school. C. If you hurry up, you will be late for school. D. If you don’t hurry up, you won’t come to school late. Choose the sentence that best combines each pair of sentences
  18. 39. The girl is very brilliant and mature. I talked to her yesterday. A. The girl is very brilliant and mature that I talked to yesterday. B. The girl to that I talked yesterday is very brilliant and mature. C. The girl which I talked to yesterday is very brilliant and mature. D. The girl that I talked to yesterday is very brilliant and mature. 40. He felt tired. He went to bed early. A. Because he went to bed early, he felt tired. B. He went to bed early because he felt tired. C. In spite of going to bed early, he felt tired. D. Though he didn’t feel tired, he went to bed early. WRITING I. Sentence transformation 1. The Government has imported more than one hundred million doses of Covid-19 vaccine. More than one hundred million doses of Covid-19 vaccine ....................................................................... 2. Remember to wear a facemask in public places or you may be infected with Covid-19. If ................................................................................................................................................................. 3. “I am going to visit my parents this weekend.” She said that ................................................................................................................................................ II. Sentence combination 1. Helen has a stamp collection. It has many rare stamps. (WHICH) ...................................................................................................................................................................... 2. He had close contact with some F0 cases of Covid-19. He is infected with Covid-19 now. (BECAUSE) ...................................................................................................................................................................... ------------------------------------------------- ĐỀ LUYỆN TẬP KIỂM TRA CUỐI HỌC KỲ I, NĂM HỌC 2021-2022 ĐỀ SỐ 2 TIẾNG ANH 10 (Hệ 7 năm) Choose the word whose underlined part is pronounced differently from that of the others. 1. A. mind B. children C. timetable D. while 2. A. know B. town C. slowly D. narrow Choose the word whose stress pattern is different from that of others. 3. A. suggest B. enjoy C. prevent D. harbour 4. A. radio B. history C. newspaper D. excursion Choose the best answer to complete each of the sentences 5. Her favourite ______ at school are Maths and English. A. subjects B. topics C. timetables D. themes 6. In spite of the ______, the villagers managed to send their children to school and college. A. features B. efforts C. disabilities D. shortages 7. She wrote to _______ about the poor quality of the services at their English Centre. A. permit B. complain C. agree D. persuade 8. The rain _______them from going on a picnic. A. help B. permit C. prevent D. escape 9. Though they worked hard, they could hardly _____ ends meet. A. make B. get C. take D. do 10. The Vang Trang Khuyet Club’s members are all ________ children. A. disabling B. disable C. disability D. disabled 11. The club’s members are now exhibiting their ________ for the first time in Hanoi. A. photography B. photographs C. photogenic D. photographer 12. To make the trip cheap, they are sharing buses _____ other classes. A. from B. with C. by D. for 13. In the evening, they can listen to the news on the radio or watch TV ________ entertainment.
  19. A. on B. for C. in D. by 14. The book ______ I told you about is worth reading. A. which B. who C. whom D. they 15. This is the second time that we _________ him. A. have met B. met C. meet D. has met 16. The board ________ by one of the students. A. has just been cleaned B. has just cleaned C. had just cleaned D. have just been cleaned 17. _______ preparing her presentation carefully, she still felt very nervous. A. because B. in spite of C. although D. because of 18. The Browns _________ to the cinema this evening. A. are going B. go C. were going D. would go Choose the word(s) that is CLOSEST in meaning to the underlined part. 19. They introduced new farming methods, which resulted in bumper crops. A. good B. bad C. normal D. terrible 20. Although it’s a long day for them. they are contented with what they do. A. unpleased B. disappointed C. satisfied D. bored Choose the word(s) that is OPPOSITE in meaning to the underlined part. 21. His parents are disappointed with his behaviors at school. A. unpleased B. worried C. pleased D. sad 22. Laura always gets to class on time to set a good example for the class. A. as a rule B. never C. normally D. usually Choose the underlined part that needs correcting. 23. Rick said me that he couldn’t help me because he had too much to do. A B C D 24. If she succeed in persuading her parents, she will join her classmate on the excursion. A B C D Choose the best answer to complete each the exchanges 25. A: “I think that technology has changed our lives a lot.”B: “_______” A. I quite agree with you. B. It is so hopeless. C. I hope so. D. Never mind. 26. A: “Would you like to go to the cinema with me tonight?” B: “___________” A. Yes, I don’t like films at all. B. No, the film is very interesting. C. Don’t you like the film. D. Yes, I love to. Read the passage and choose the best answer for each of the following spaces. In American high schools, students move from one class to . (27) and study each subject with a different teacher and a different group of classmates. Many high schools have a tracking system, which groups students according to academic ability and motivation. So, more capable and hard-working students take more difficult courses. Depending on the subject, classes may be offered at two, three, or even four (28) ability levels. High school students have .(29) . very busy day. They have to take five or six academic subjects (as well as physical education. They also have to do homework, do research in the school library, and take part (30) activities such as the school band, school newspaper, athletics, drama or clubs. However, these school activities are worth (31) because they help students find friends with similar interests, develop their talents, gain greater self-confidence, and even discover their career goals. 27. A. another B. one anotherC. others D. each other 28. A. difference B. different C. differently D. indifferent 29. A. anB. the C. a D. no article 30. A. on B. toC. for D. in 31. A. doing B. to do C. do D. done Read the passage carefully and choose the best answer. No writer in American literature is more famous or more loved than Mark Twain. When Mark Twain was eleven years old, his father died leaving nothing to his wife and four children. Mark Twain had to leave school and look for a job. His elder brother was working as a printer and he helped the boy
  20. to learn printing. For some years, he worked as a printer for the town newspaper and later for his brother, who at that time had started a small newspaper. The two young men published it themselves. Mark Twain wrote short humorous stories and printed them for their newspaper. In 1853, Mark Twain decided to leave home. He went to New York, and then to Philadelphia, where he worked as a printer. When he was a boy, he dreamed of becoming a sailor. At 20, he found a job on a boat traveling up and down the Mississippi, but he had to pay 100 dollars to get the job. On that boat he learned the work of a sailor. “Tom Sawyer” and “Huckleberry Finn” are considered Twain’s best works which provide his readers with an excellent picture of his era. His last book was written in 1909, one year before his death. He was then 74 years old. 32. How old was Mark Twain when his father died? A. 12 B. 11 C. 20 D. 21 33. Why did he have to leave school? A. Because he enjoyed adventures. B. Because he liked drawing. C. Because his father died and left nothing to the family. D. Because he disliked school. 34. What did his brother teach him? A. printing B. writing C. literature D. history 35. Mark Twain used to dream of becoming a _______________. A. writer B. printer C. teacher D. sailor 36. When did Mark Twain die? A. In 1909 B. In 1910 C. In 1835 D. In 1835 Choose the sentence that is CLOSETS in meaning to the given one 37. They have built a bridge over the river. A. A bridge over the river needs building. B. Building a bridge over the river should be taken. C. A bridge has been built over the river. D. A bridge over the river will be built. 38. Leave early or we will miss the last train. A. If we don’t leave early, we will be able to catch the last train. B. If we don’t leave early, we will miss the last train. B. If we leave early, we will miss the last train. C. If we don’t leave early, we won’t miss the last train. Choose the sentence that best combines each pair of sentences 39. The roses are very beautiful. You gave me the roses A. The roses who you gave me are very beautiful. B. The roses are very beautiful that you gave me. C. The roses that you gave me are very beautiful. D. The roses whose you gave me are very beautiful. 40. He didn’t study hard enough. He failed the examination. A. Because he failed the examination, he didn’t study hard enough, B. Though he didn’t study hard enough, he failed the examination. C. In spite of studying hard, he failed the examination. D. Because he didn’t study hard enough, he failed the examination. WRITING I. Sentence transformation 1. The scientists have discorverd a new variant of Covid-19 virus in South Africa. A new variant of Covid-19 virus................................................................................................................. 2. Keep safe distance with other people in public places; otherwise, you may become a Covid-19 patient. If ................................................................................................................................................................. 3. “I visited my grandparents last weekend.” He told me that............................................................................................................................................ II. Sentence combination 1. She is the novelist. Her book won first prize. (WHOSE) ...................................................................................................................................................................... 2. Many people were fined heavily. They avoided making medical declaration. (BECAUSE) ...................................................................................................................................................................... ------------------------------------------------- ĐỀ LUYỆN TẬP KIỂM TRA CUỐI HỌC KỲ I, NĂM HỌC 2021-2022 ĐỀ SỐ 3