Đề cương ôn tập Tiếng Anh Lớp 10 - Tuần 3
Bạn đang xem tài liệu "Đề cương ôn tập Tiếng Anh Lớp 10 - Tuần 3", để tải tài liệu gốc về máy hãy click vào nút Download ở trên.
File đính kèm:
de_cuong_on_tap_tieng_anh_lop_10_tuan_3.docx
Nội dung text: Đề cương ôn tập Tiếng Anh Lớp 10 - Tuần 3
- UNIT 1: FAMILY LIFE LESSON 7: WRITING Content: Writing about doing household chores in the family (Viết về việc làm việc nhà trong gia đình Outline (dàn bài): 1. Introduction: I live in a family of ________: _______, __________ and I. We are all very busy people, so we split the household chores equally. 2. Body: My dad is responsible for + V_ing .. He also Vs/es .. My mum takes the responsibility for + V_ing. She also + Vs/es I take up a large share of housework. I + Vo .. My younger sister’s /brother’s responsibilities include V_ing My sister and I take turns + V_ing .. 3. Conclusion: We do our share of housework willingly as we know that if everyone contributes, the burden is less and everyone can have some time to relax. Sample (bài mẫu) I live in a family of four: my parents, my younger sister and I. We are all very busy people: both my parents work, my sister and I spend most of our time at school, so we split the household chores equally. My dad is responsible for mending things around the house. He also cleans the bathroom twice a week. My mum does most of the cooking and grocery shopping. Being the elder child in the family, I take up a large share of housework. I do the laundry, take out the rubbish, and clean the fridge once a week. My younger sister An’s responsibilities include helping mum to prepare meals and washing the dishes. My sister and I take turns laying the table for meals, sweeping the house, and feeding the cat. We do our share of housework willingly as we know that if everyone contributes, the burden is less and everyone can have some time to relax.
- UNIT 1: FAMILY LIFE LESSON 8: COMMUNICATION AND CULTURE Content: Family life in diferent cultures 1. New words: 1. chore /tʃɔː(r)/ (n): công việc 2. burden /ˈbɜːdn/ (n): gánh nặng, trở ngại 3. homemaker /ˈhəʊmmeɪkə(r)/ (n): người nội trợ 4. provider /prəˈvaɪdə(r)/ (n): người cung cấp, chu cấp 5. responsibility /rɪˌspɒnsəˈbɪləti/ (n): trách nhiệm 6. stressed /strest/ (adj): căng thẳng 7. consist /kənˈsɪst/ (v): bao gồm 8. nursery school /ˈnɜːsəri skuːl/ (n.p): trường mẫu giáo, mầm non 9. nursing home /ˈnɜːsɪŋ həʊm/ (n.p): viện dưỡng lao 10. ungrateful /ʌnˈɡreɪtfl/ (adj): không hiếu thảo Culture Read the two texts about family life in Singapore and in Viet Nam then answer the questions. (Đọc 2 bài văn về đời sống gia đình ở Singapore và Việt Nam rồi trả lời các câu hỏi.) Singapore Viet Nam 1. Nuclear family Extended family 2. Nursery school or child- minder Grandparents or great grandparents 3. Nursing homes Their children 4. They take part in the activities of the They help their children with their Parent Support Group or Parent Teacher homework or give them advice on Association. behaviour. 1. What type of family is popular in the country? (Loại gia đình nào phổ biến ở quốc gia?) => In Singapore: nuclear family, In Viet Nam: extended family
- (Ở Singapore: gia đình nhỏ chỉ gồm có bố mẹ và con cái chung sống, Ở Việt Nam: Gia đình lớn gồm nhiều thế hệ chung sống) 2. Who takes care of young children when their parents are at work? (Ai chăm sóc trẻ nhỏ khi bố mẹ chúng đi làm?) => In Singapore: Nursery school or child- minder, In Viet Nam: Grandparents or great grandparents (Ở Singapore: Nhà trẻ hoặc người giữ trẻ, Ở Việt Nam: Ông bà nội/ngoại hoặc ông bà cố) 3. Who looks after elderly parents? (Ai chăm sóc bố mẹ già?) => In Singapore: Nursing homes, In Viet Nam: Their children (Ở Singapore: Viện dưỡng lão, Ở Việt Nam: Con cái họ) 4. How do the parents contribute to educating their children? (Ba mẹ đã góp phần giáo dục con cái như thế nào?) => In Singapore: They take part in the activities of the Parent Support Group or Parent Teacher Association. In Viet Nam: They help their children with their homework or give them advice on behaviour. (Ở Singapore: Họ tham gia các hoạt động của Hội hỗ trợ phụ huynh hoặc Hiệp hội giáo viên phụ huynh. Ở Việt Nam: Họ giúp con cái làm bài tập về nhà, hoặc cho chúng lời khuyên về cách ứng xử.)
- LESSON 9: LOOKING BACK Content: review vocabulary and grammar 1. Vocabulary 1. What chores are the people doing? Write the name of the chore under each picture. (Mọi người đang làm những việc gì? Viết tên công việc nhà bên dưới mỗi bức tranh.) Lời giải chi tiết: 1. cooking (nấu ăn) 2. shopping for groceries (đi chợ, đi mua thực phẩm) 3. doing the laundry/washing clothes (giặt quần áo) 4. taking out the rubbish (đổ rác) 5. cleaning the toilet (dọn nhà vệ sinh) 6. washing up/ washing the dishes/ doing the washing-up (rửa bát đĩa) 7. ironing (là ủi) 8. sweeping (the house) (quét dọn (nhà cửa) 9. watering houseplants/flowers (tưới cây cảnh trong nhà/ hoa) 10. feeding the cat/pets (cho mèo/ thú cưng ăn) 2. Use the words / phrases in the box in their correct form to complete the text. (Sử dụng từ/cụm từ trong ô vuông ở dạng đúng của chúng để hoàn thành bài viết.) Household chores are divided equally among the members of Thanh’s family. His mother does the cooking. Thanh’s father and sister enjoy the food she cooks very much. Besides, she often shops for groceries because she wants to choose the freshest and healthiest ingredients for the meals. Thanh’s father is a strong man but he doesn’t have much time for housework. So he only does the heavy lifting that requires physical strength. Thanh helps with laundry and ironing. He feels happy to see his parents wearing clean and neat clothes to work. Although he doesn’t really like it because he thinks it’s dirty, he takes out the rubbish every day. Thanh’s sister contributes by sweeping the house. She does it very carefully so the house is always very clean. Before each meal, she lays the table, and after the meal, Thanh does the washing-up. Sometimes, he breaks a bowl or a plate. Everybody in the family shares housework so that all can have some time for rest and recreation. 2. Grammar: I. PRESENT SIMPLE (THÌ HIỆN TẠI ĐƠN) 1. Cấu trúc (Form) Affirmative (Khẳng định) Negative (Phủ định) Interrogative (Nghi vấn) S + V (s/es) + (O). S + do/does + not + V (bare- Do/ Does + S + V (bare-inf) + inf) + (O). (O)?
- She does the housework every She doesn’t do the housework Does she do the housework day. every day. every day? 2. Cách dùng (Use) - Diễn tả thói quen hoặc hành động xảy ra thường xuyên ở hiện tại (habits or regular actions) E.g: We visit our grandparents every Sunday. (Chúng tôi thường đến thăm ông bà vào mỗi ngày chủ nhật.) - Diễn tả các tình huống/ sự việc mang tính chất lâu dài, bền vững (permanent situations) E.g: I come from Hanoi City. - Diễn tả chân lý/ sự thật hiển nhiên (general truths and facts) E.g: Broken bones in adults don’t heal as fast as they do in children. (Xương bị gãy ở người lớn lâu lành hơn ở trẻ em.) - Diễn tả lịch trình, thời gian biểu mang ý nghĩa tương lai (timetables: future sense) E.g: The train arrives at 7 o’clock. (Tàu hỏa đến lúc 7 giờ đúng.) - Diễn tả tình trạng, cảm xúc, suy nghĩ tại thời điểm hiện tại. Cách dùng này thường được dùng với các động từ chỉ tình trạng (stative verbs) E.g: I know the answer to this question. (Tôi biết câu trả lời cho câu hỏi này.) - Đưa ra các lời chỉ dẫn/ hướng dẫn (directions/ instructions) E.g: You turn left at the end of the road and then go straight. (Bạn rẽ trái ở cuối đường và sau đó đi thẳng.) Note: Chúng ta có thể sử dụng do/ does trong thì hiện tại đơn để nhấn mạnh các hành động trong câu. E.g: I do like playing football. (Tôi rất thích chơi bóng đá.) He does know quite a lot about technology. (Anh ta biết khá nhiều về công nghệ.) 3. Trạng từ tần suất và các cụm trạng từ (Adverbs of frequency and adverbial phrases) Trong thì hiện tại đơn thường có các trạng từ đi kèm như always, normal, usually, often, sometimes, rarely, never, once/ twice a week, most of the time, every day, nowadays, these days, every now and then, etc. HƯỚNG DẪN BÀI TẬP SGK 1. Finish the sentences with either the present simple or the present continuous. (Hoàn thành các câu với thì hiện tại đơn hoặc thì hiện tại hoàn thành.) Lời giải chi tiết: 1. am writing, miss 2. am looking after 3. looks, is wearing 4. am cooking 5. are you reading 6. do 2. Work in groups. Discuss the following questions. Then report the results to the class. (Làm việc theo nhóm. Thảo luận những câu hỏi sau. Rồi trình bày kết quả với cả lớp.) Lời giải chi tiết: 1. Should young people like you share the housework? Why? Why not? (Những người trẻ như bạn có nên chia sẻ công việc nhà? Tại sao có? Tại sao không?)
- => Yes, we should. Because it helps us become more sociable and responsible. And we also learn a lot of good skills from it. (Có, vì nó giúp chúng tôi trở nên gần gũi và có trách nhiệm hơn. Và chúng tôi có thể học được nhiều kĩ năng hay từ hoạt động làm việc nhà.) 2. What household chores are suitable for young people like you? (Những công việc nhà nào thích hợp với những người trẻ như bạn?) => Any household chores. But generally, we should do the chores that are suitable for our physical health or perhaps to our own interests. For example, as a small girl, I prefer doing light chores such as doing the washing-up to heavy ones like mowing the lawn. I am also fond of eating, so I like to be responsible for cooking. (Bất kỳ công việc nào. Tuy nhiên, thường thì chúng tôi nên làm các việc nhà phù hợp với sức khỏe thể chất của bản thân hoặc có thể là dựa vào sở thích cá nhân nữa. Ví dụ, tôi là một cô gái nhỏ vì thế tôi thích làm các công việc nhẹ nhàng như là rửa bát hơn là các công việc nặng như cắt cỏ. Tôi cũng đam mê ăn uống, vì thế tôi thích được chịu trách nhiệm việc nấu nướng.) 3. What do you actually do to help with the housework in your family? (Chính xác bạn thường làm gì để giúp đỡ việc nhà trong gia đình?) => I do the laundry, wash the dishes, and take out the rubbish. Sometimes, I help mum with the cooking when she is busy. (Tôi giặt giũ, rửa bát và đổ rác. Thỉnh thoảng tôi giúp mẹ nấu nướng khi bà bận việc.)